Dlaczego gospodarka o obiegu zamkniętym to klucz do usprawnienia transportu zerowego netto?

Aby nowe technologie stały się rzeczywistością w możliwie najbardziej zrównoważony sposób, konieczne jest rozważenie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Żądania bardziej zrównoważonego transportu określone między innymi przez COP26, Europejski Zielony Ład i Porozumienie Paryskie wciąż kwitną, ale rzeczywiste wdrożenie środków redukcji emisji dwutlenku węgla musi znacznie przyspieszyć, jeśli mamy spełnić deklarowane ambicje powtórzone w trzecim opublikowanym raporcie IPCC w kwietniu 2022 r.

Gospodarka o obiegu zamkniętym a usprawnienia transportu i kryzys klimatyczny

Jeśli chodzi o elektryfikację transportu drogowego, z jednej strony zaczyna się od dostępności pojazdów elektrycznych (EV). Jednak wraz ze wzrostem penetracji pojazdów elektrycznych rośnie potrzeba zabezpieczenia wymaganej infrastruktury, aby wspierać upowszechnianie się na szeroką skalę. Mówiąc prościej, mamy „dylemat kurczaka i jajka”; nie ma znaczenia, ile wspaniałych, bezemisyjnych pojazdów możemy zaoferować, jeśli na trasach przewoźnika nie ma infrastruktury do ładowania. Działa to również w drugą stronę; prawdopodobnie nie będzie wystarczających inwestycji w infrastrukturę ładowania, dopóki na drogach nie będzie wystarczająca liczba pojazdów elektrycznych. Dlatego musimy być elastyczni i wykorzystywać rozwiązania infrastrukturalne zarówno dla pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV), jak i pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCEV), aby zapewnić społeczeństwu opcje neutralne dla klimatu, dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta.
Zaangażowanie wszystkich w podróż elektryfikacyjną.

Partnerstwo ma moc, by to napędzać. Stworzenie warunków do masowego wprowadzenia na rynek zarówno baterii, jak i ogniw paliwowych wymaga współpracy między partnerami i zainteresowanymi stronami w całym ekosystemie, w tym producentami pojazdów i dostawcami energii, a także decydentami i regulatorami, którzy mają do odegrania istotną rolę w zachęcaniu do polityki środowisko wspierające każdą fazę rozwoju. To nie jest małe przedsięwzięcie i wymaga nowego rodzaju głębokiej i wszechstronnej współpracy, której jeszcze nie doświadczyliśmy. Każdy główny gracz w łańcuchu dostaw musi być na pokładzie, jeśli mamy sprawić, by to zadziałało. I to musi się stać teraz.

Volvo Group, ze swojej strony, podjęła inicjatywę sfinansowania pionierskiego joint venture z wieloma konkurentami z branży w celu utworzenia i zainstalowania wydajnej sieci ładowania obejmującej co najmniej 1800 punktów ładowania w całej Europie – największa tego rodzaju inwestycja dla region jeszcze – co pozwoli na osiągnięcie do 2051 r. transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla na kontynencie. Ameryka Północna również wykazuje podobny poziom inwestycji w swoją infrastrukturę ładowania. Świat wstaje, by to zauważyć, nie traćmy tej okazji.

Nie możemy jednak umieścić wszystkich naszych jajek w jednym koszyku technologicznym, ponieważ czas jest krótki, klienci są różni, a warunki rynkowe różne. Silne sieci ładowania akumulatorów, ale także sieci tankowania wodorowych ogniw paliwowych są absolutnie niezbędne do zaspokojenia różnych potrzeb różnych form transportu. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ penetracja będzie następować w zależności od aplikacji, regionu po regionie i technologii po technologii, gdzie operator transportowy (jak zawsze) zdecyduje, co jest najlepsze dla jego działalności w dowolnym momencie. Najprawdopodobniej potrzebne będzie zestawienie możliwości, aby napędzać transformację, zwracając uwagę na znaczną lukę, jaką mamy obecnie w produkcji i dystrybucji zielonej energii oraz, do pewnego stopnia, w kosztach.

Aby te nowe technologie stały się rzeczywistością w możliwie najbardziej zrównoważony sposób, konieczne jest rozważenie gospodarki o obiegu zamkniętym, w której tworzymy prosperujące społeczeństwo, które nie jest uzależnione od wyczerpywania się zasobów naturalnych naszej planety. Bez względu na to, w jakiej branży działasz dzisiaj, przejście od liniowego modelu biznesowego, w którym wytwarzamy nowe produkty i wyrzucamy je po zakończeniu cyklu życia, na model o obiegu zamkniętym, który obejmuje regenerację, odnawianie, zmianę przeznaczenia i recykling, jest absolutnie nieuniknione, jeśli chcą przetrwać jutro. A to z pewnością dotyczy transportu.

Poza tym, że jest to właściwe, podejście cyrkularne daje nam również możliwość pogłębienia i przedłużenia relacji z naszymi klientami i dostawcami oraz zabezpieczenia ich przyszłych potrzeb w zakresie zasobów. Na przykład w Volvo Group współpracujemy z ponad 6000 dostawców, a podejście cyrkularne wymaga od każdego z nas działania na rzecz poprawy efektywności wykorzystania zasobów. Chociaż nie jest to łatwe zadanie, jest niezbędne, a współpracując w całym łańcuchu dostaw i poza nim, możemy je zrealizować.
Digitalizacja na rzecz obiegu zamkniętego.

Recykling istniejących baterii w ramach tej gospodarki o obiegu zamkniętym ma szczególne znaczenie dla naszej zielonej transformacji

Im mniej wydobywamy surowców, tym lepiej dla planety, zarówno z punktu widzenia zasobów, jak i zrównoważonego rozwoju . Dlatego, aby zminimalizować wpływ produktów zelektryfikowanych na środowisko, baterie muszą być zaprojektowane z myślą o obiegu zamkniętym, z myślą o drugim lub trzecim okresie eksploatacji i recyklingu. Regenerując lub regenerując akumulatory, gdzie wybrane ogniwa lub moduły są wymieniane, można rozszerzyć ich potencjał i wykreować kolejnych zwycięzców; planeta, ludzie i pule zysków.
Aby odnieść sukces w tym wyczynie i zapewnić opłacalną żywotność baterii po pierwszym użyciu, niezbędna jest optymalizacja danych dotyczących baterii. W dzisiejszym świecie dane są nowym olejem i są po prostu bezcenne przy podejmowaniu decyzji o najbardziej optymalnym wykorzystaniu drugiego życia. Poprzez ciągłe poznawanie cech każdej starzejącej się baterii, możemy zbudować bank wiedzy do optymalizacji użytkowania baterii, nie tylko podczas pierwszego i drugiego życia baterii, ale także w całym jej cyklu życia. W ten sposób cyfryzacja stała się kluczem do pomocy nam w odkrywaniu pełnego potencjału akumulatorów – a tym samym zapewniania źródła zasilania o znacznie wyższej jakości na każdym etapie jego życia.

Więcej artykułów o klimacie, gospodarce i społeczeństwie znajdziesz w serwisie https://www.polityka24.pl/.

Nasz kryzys klimatyczny dyktuje, że transport zerowy netto jest niezbędny, jeśli mamy zapewnić zrównoważoną przyszłość naszym dzieciom. Tylko poprzez przyjęcie podejścia okrężnego możemy wspierać nasz ostateczny cel, jakim jest transport zerowy netto w nadchodzących latach, który jest wzmacniany dzięki partnerstwu z każdym graczem na drodze elektryfikacji, na każdym etapie rozwoju naszego zrównoważonego transportu.
Nic naprawdę ważnego nie przychodzi łatwo.

Niemniej jednak ta transformacja jest niezbędna, pilna i o którą warto walczyć na co dzień. Partnerstwo to nowe kierownictwo. Przejdźmy wspólnie od indywidualnego sukcesu do zbiorowego znaczenia.